Žirafa velí: Penízky z kapsy ven

Muž stojí v bance ve frontě na půjčku (fronta na půjčku, taková blbost) a najednou se vynoří vycpaná žirafa, vyndá mobil a půjčku mu zařídí. Žirafy mají mobil? No nemají, proto je vycpaná – a taky proto, že by se opravdová žirafa do banky nevešla. Ale proč žirafa? Čeho je symbolem? Chápu, že když se o lišce říká, že je chytrá, tak si ji dá stavební spořitelna jako symbol, ale žirafa? Ale pozor, na svém facebookovém profilu šperkařka Petra Švecová tvrdí: Žirafa je symbolem pro rozvinutí schopnosti vidět terén svého života z vyšší a jasné perspektivy a při tom stát pevně nohama na zemi. Zlepšuje duchovní rozvoj a vizi. Pomáhá nám ve vyhledávání blaha a natahování krku pro dobro druhých. Tak proto si ji zřejmě banka zvolila, aby nás pro svoje dobro zatáhla do dluhové pasti.

Celý atlas zvířat vystřídala v reklamách jiná banka – bojovnice žirafa a panda, prase a albatros galapážský s dobrým nosem, neúnavný lední medvěd, stěhovavý rak poustevník, poctivý jaguár americký, hroch a lezec obojživelní, čistotný makak japonský, pohyblivý pavián anubi, stěhovavý chrobák a opatrné surikaty. Ufff. Z nich si mám vzít příklad a nasypat svoje prachy do jejich chřtánu. 

Nejnovější přírůstek zvířecí říše na finančních trzích je vychytralý leguán, který žere grilované pochoutky z lapače hmyzu. Asi alegorie k pohádkové zemi, kde pečení holubi létají sami do úst.

Přemýšlím, co si o mě jako potenciálním klientovi myslí zadavatelé reklamy, když mi servírují zvířátka navlečená do lidských vlastností. Že je mi osum? Nebo že jsem debil? Myslím, že ani jedno. Prostě jenom žijeme v době, kdy jsme jako jedinci každýmu u prdele a zejména finanční instituce se chovají jako hovniválové, když přispěchají sežrat to, co my jsme vyprodukovali.   

 

Text: Jiří Roth; Foto: archiv autora