Úžasná jednostopa: Motorky připravit!

Motocykl je pro kluky symbol dobrodružství a volnosti. V době sešněrované tlakem konzumu a společenských požadavků na neustálý růst je motorka prostředkem úniku a plnění touhy po individuální svobodě. Motorka je jako oheň – dobrý sluha, ale zlý plán. Kdo ji nezvládne, platí za to cenu nejvyšší. Proto jsme tu my, v roli krotitelů ocelových ořů, abyste se vy vraceli domů ze svých cest ve zdraví.

 

Nežijeme v Itálii ani ve Španělsku, takže většina z nás začíná na jaře podobně, jako když se vracejí školáci po prázdninách do vyšších tříd. Nejdříve opáčko, abychom viděli, co jsme za tu dobu zapomněli, a pak teprve do ostrého provozu. Dá se to zvládnout za jedno odpoledne. Vrátí se vám jistota za řídítky a oživíte si všechny dobré návyky. A co procvičovat? Existují tři hlavní oblasti jezdeckých dovedností, které jsou pro trénink vhodné: brzdění, zatáčení a krizové vyhýbání. Vše, co podstatně zvyšuje vaše šance na přežití v běžném provozu. 

Ne pořád pojedete na prázdné silnici. Občas budete muset také brzdit.

Brzdění

Zabrzdit v klidném přehledném provozu umí každý, ale v krizových situacích je to už horší. Pomiňme fakt, že mnohým takovým situacím se lze vyhnout spíše přidáním plynu než brzděním. 
Pomocí kuželů, rozpůlených tenisových míčků nebo plastových lahví naplněných vodou si vyznačte místo, kde už musíte stát, a nejprve zkoušejte normální zastavení v přímém směru. To znamená, že jedete rovně, blížíte se k překážce a začnete brzdit ve chvíli, kdy si jste jistí, že bezpečně zastavíte. 
Vyznačte místo deset metrů před překážkou, rozjeďte se na 50 km/h, brzdit začněte u vyznačeného místa a snažte se zastavit před překážkou.
Vyzkoušejte si, jak funguje přední a jak zadní brzda. Nácvik brzdění se bude lišit u motorek s ABS a bez. Pokud ABS nemáte, musíte získat cit v ruce a ovládat přední brzdu tak, aby se přední kolo nekouslo a vy jste neletěli na zem. Nezapomínejte, že mezi tréninkem a ostrou situací je velký rozdíl. Pokud musíte brzdit, abyste si zachránili život, je těžké donutit mozek k tomu, aby povolil přední brzdu, aby se vám nezablokovalo přední kolo. 
Brzdění v zatáčce je vždycky problém. Můžete trénovat průjezd zatáčkou, kdy brzdíte až k samé hranici apexu a vyjíždíte ze zatáčky pod plynem. Můžete si i vyzkoušet, jak se chová váš motocykl při pomalejším průjezdu zatáčkou, když přibrzdíte zadní brzdou, přední brzdou nebo oběma. Opět platí, že motocykly vybavené asistenčními systémy se chovají jinak než ty bez nich. V každém případě je dobré poznat, co konkrétně váš motocykl v dané situaci udělá.

Nejdůležitější pravidlo motorkáře: Kam se dívám, tam jedu.

Průjezd zatáčkou

Tady je dobré postavit si klasický ovál, z něhož později vytvoříte osmičku. Důležité je, abyste tréninkem upevňovali jistotu za řídítky, proto si klidně dopřejte zpočátku větší oblouky, které postupně budete utahovat tím, jak se budete správně naklánět a zvyšovat rychlost. Při cvičení byste neměli mít strach. Jezděte tak, jak je vám to příjemné. Ale stále se snažte svou techniku zdokonalovat. 
Pokud máte pocit, že vám něco nejde, zaměřte se jenom na to, dokud si to neosvojíte. Teprve pak přejděte k dalšímu úkonu. Zkuste to trénovat postupně. Od pohledu přes pohyb hlavy, ramen, horní části trupu až k pohybu boků a nohou. Tak jak ukazuje naše ilustrace.
Při tréninku klidně přehánějte, vytáčejte hlavu víc, vyklánějte se víc, v bocích se točte víc. Tělo si ty pohyby zapamatuje a v ostrém provozu to pak naskočí už samo. 

Motorka se neřídí rukama. Pro úhybný manévr to ovšem neplatí. Tam jsou ruce velice aktivní.

Úhybný manévr

Kdykoli během jízdy v ostrém provozu se může stát, že se ocitnete v situaci, kdy se budete muset něčemu na poslední chvíli vyhnout. Během tréninku samozřejmě víte, že před vámi je bod, kde budete muset uhnout, což v ostrém provozu nemáte, ale ani tak není na škodu si manévr procvičit. I kvůli tomu, abyste získali jistotu, že to vaše motorka zvládne. Veškerá cvičení mají ostatně za cíl kromě upevnění jízdní techniky dodat absolutní důvěru ke své motorce. Každý by měl vědět, co jeho motorka snese. 
Trénování úhybných manévrů vás připraví na to, že je budete muset použít. Nejprve jste si vyzkoušeli krizové brzdění, takže teprve když uvidíte, že i přes veškerou snahu to neubrzdíte, přijde na řadu úhybný manévr, což není nic jiného, než že zlomíte motorku pod sebe a prudkým narovnáním a zlomením na opačnou stranu se překážce vyhnete. U úhybného manévru hraje velkou roli práce s řídítky. Aby motorka prudce zatočila, kam chcete, musíte zatlačit řídítka stejným směrem: na pravé řídítko doprava, na levé doleva. Ale pozor, zkoušejte to opatrně. A jedna veledůležitá rada: Prvotní pud vás donutí hledět upřeně na překážku, takže – v souladu s pravidlem Kam se dívám, tam jedu – do ní vrazíte. Čili důležité je donutit se odtrhnout od ní zrak a dívat se volným směrem.

Text je se svolením vydavatele převzatý z časopisu Drž stopu a je redakčně zkrácený. Plnou verzi najdete v tištěném vydání časopisu, kde jsou také podrobné tipy na cvičení jízdy na motoce. Upozornění: Vše zkoušejte na prázdných plochách mimo provoz!

 

Zaznamenal: Petr Diviš
Foto: Kevin Oetiker/unsplash.com a Jiří Roth
Ikona: Mužská věc