Rituální očista ocelového oře v novodobém rytířském věku

Je to takový malý obřad. Natočím si do kýblu horkou vodu, kápnu trochu jaru, vezmu si židličku a začnu s umýváním. Vždy začínám zleva po směru řídítek a jako první myju padací rám. Postupuju přes motor, výfuky, zadní blatník, tam se to láme, a vracím se po pravé straně až k předním světlům a blatníku. Mokrou motorku pak otřu suchým hadrem, chvíli počkám, aby to uschlo i tam, kam jsem se hadrem nedostal, a začnu leštit. 

Když jsem si kupoval motorku, chtěl jsem harleye. Byl to můj klukovský sen a měl jsem už věk na to, abych si ho splnil. A protože jsem na nového neměl peníze, koupil jsem si ojetého z Ameriky. Prý z bankovních dražeb. Bývalý majitel s ním jezdil v Texasu, myslím, že byl přímo z Dallasu, a evidentně miloval chrom, protože chromované je tu všechno včetně čepiček na šroubech. Takže je pro mě leštění hlavní činnost při čištění haryka. Poťupkám chromovanou plochu lešticí pastou, rozetřu hadříkem a pak jiným hadříkem leštím, až mě brní ruka. Jakmile mám hotovou mašinu, vezmu černý krém a pustím se do brašen. Pracuju stejně jako na vojně s kanadama – nakrémuju je, nechám zaschnout a rozleštím měkkým kartáčem. Teprve pak je nastrojím na motorku. Nakonec si nechávám přední plexi. Je velké jako vrata do garáže a trochu jeté, takže na něm časem začnou vylézat podivné mapy – samozřejmě hlavně tam, kde ho protínají moje oči. Na plexi mám taky speciální pastu, která zřejmě obrousí trochu z povrchu plexi, které se pak musí rovněž dokonale vyleštit. Na to jsem si koupil měkký plstěný kotouč, který si dám na aku vrtačku, protože ruce už v tu dobu skoro necítím. 

Když skončím, naleštěný road king vrhá prasátka na zeď, ale já jsem docela unavený a vůbec nemám chuť se projet. Ta představa, že na výsledek půldenního snažení někde něco kápne nebo cákne, mi nahání hrůzu. Celé mi to trvá minimálně tři hodiny a přiznám se, že takovou očistu dělám tak dvakrát za rok. Výjimkou byl rok 2018, kdy jsem ho protáhl Rumunskem tak důkladně, že se tam v jednu chvilku vzbouřil a vyhodil mě ze sedla. Přece jenom to není enduro, i když jsem viděl filmy, v nichž jezdí američtí vojáci na harleyích v tom nejdivočejším terénu. Ten můj to ale nemá rád a bláto jsem z něho tehdy vymýval snad půl roku. 

To pečlivé umývání motorky má ještě jeden význam kromě toho, že je potom čistá. Sáhnu si na všechny její části a součástky. Obvykle při tom objevím nějaké nedostatky ve formě povolených šroubků, prasklých skel na světle, volného řemenu, unikajícího oleje nebo nedostatku provozních kapalin. Je to zkrátka taková zevrubná kontrola všeho. Moc dobré hlavně po zimě, protože se mi už párkrát stalo, že jsem chtěl na podzim něco opravit a buď jsem na to zapomněl, nebo se na to vykašlal a na jaře to znovu objevil a musel dořešit. 

Letos jsem se motohygieně oddával v garáži, kde není voda. U mytí motorky dost zásadní problém. Partnerem tohoto článku je společnost Cominvest (cominvest.cz), která prodává motokosmetiku  Autosol. Poslali mi balíček s různými přípravky a k mé velké radosti jedním z těch přípravků byl rozprašovač s čističem, který nepotřebuje vodu. Funguje to jednoduše – nastříkáte špinavou část motorky, rozetřete hadrem a potom jiným, suchým hadrem přeleštíte. Nevím, co přesně v tom je, ale špína se rozpustí okamžitě, když je mastná, chce to dvakrát přejet a pustí to také. Jde to hodně rychle a k mému překvapení u některých částí motorky – typicky plastové kryty, blatníky – už jsem nemusel dodatečně nic leštit. Takže zásadní úspora času a míň námahy. Čistič nestačil jenom na pozůstatky vypáleného energetického nápoje na výfuku, který tam vozím už pět let – od doby, kdy mi v brašně bouchly tři plechovky monsteru a vyteklo to během jízdy na horký výfuk. Ale to zatím nepustilo ničím a pomalu se to odstraňuje mechanicky. 

Na co jsem se těšil, byla pasta na leštění chromu. Mám pochromovaný kryt na předních brzdičích, který má hrubý povrch, v němž se usazuje bordel a také to trochu rezne. Rozetřel jsem na něm pastu, nechal chvilku zavadnout a pokusil se to rozleštit. Z hladkých částí rez pustila okamžitě, z těch hrubých jsem to musel leštit dýl, ale šlo to. Oba přípravky mohu doporučit, opravdu fungují. V sadě je ještě přípravek na výfuky, s jehož pomocí byste měli odstranit modré zabarvení svodů, ale já nic takového na viditelných částech výfuku nemám, takže jsem to nemohl vyzkoušet. Ale předám to kamarádovi, který jezdí ostřeji než já, určitě to využije.

Povýšil jsem si umývání motorky na rituál, abych se na něj těšil a aby se mi hlavně do toho vůbec chtělo. A došel jsem tak daleko, že bych k tomu nikoho jiného ani nepustil.

Text: Jiří Roth; Foto: Dalibor Demel
(Článek vyšel poprvé v časopise Drž stopu 10. května 2021)