Rekviem za padlé motorkáře a pár životem zaplacených tipů, jak se k nim nepřipojit

Každý rok to dopadne stejně: Na podzim zavře svou motorku do garáže méně jednostopých řidičů, než kolik jich na jaře vyjede. Spousta chlápků, kteří na motorovém koni hledá různorodou sbírku zážitků včetně svobody, najde buď tu absolutní verzi, z níž se do našeho omezeného světa obvykle nedá vrátit, nebo za nimi kamarádi z klubu jezdí do Kladrub a pokoušejí se přehlédnout, že vzorek pneumatik invalidního vozíku se od toho na gumách motorky zas tolik neliší. Samozřejmě, všichni mají šanci se rozhodnout předem: Podle statistik umírají motorkáři v případě nehody čtyřikrát častěji než řidiči osobních aut. Statistika nicméně není nijak zvlášť sexy argument, takže jestli se chystáte prolnout svůj život mezi kožené kombinézy, případně třásně a cvočky, nezbývá nic jiného než se smířit s tím, že jste si s motorkou přikoupili další osudí rizika, a můžete jen doufat, že to prostě nebudete zrovna vy. Ostatně nejspíš nebude problém si na to zvyknout, protože takových kotlů s losy nejspíš vlastníte víc: Řídíte auto? Jezdíte na kole? Lyžujete? Šplháte po horách? Sjíždíte řeky? O adrenalinových sportech typu paragliding nemluvě? Když se rozhodnete roztočit další kolo rizika, nejspíš víte, co děláte, a motorky už nějaký čas okukujete. Přesto bychom vám rádi nabídli pár tipů, které nám poskytli zkušení jezdci. Berte je vážně – jsou totiž dědictvím těch, kteří nepřežili.

Jezděte, jako když vás chce někdo zabít. V podstatě to tak je, jen ti hodní neopatrní lidé shromáždění za volanty si svou převahu často neuvědomují.

Žádnou paniku! Většina situací, které vypadají beznadějně, se nakonec dá zvládnout. Když třeba vjedete do dlouhé zatáčky a máte pocit, že se řítíte příliš rychle, nemusíte čekat, až vás to vynese do lesa. Stačí motorku na chvilku postavit, zabrzdit a hned ji zas sklopit a pokračovat. Brzdit se sklopenou mašinou znamená smyk a odřené koleno.

Jestli vám není patnáct a kromě motorky řídíte i auto, naučte se přepínat mezi světy čtyř a dvou kol. V sedle si to hned neuvědomíte, ale motorka je výrazně živější než auto, takže na křižovatkách a jiných místech, kde se vyplatí dávat bacha, jste dřív, než byste čekal zpoza volantu. A zároveň počítejte s tím, že řidiči kolem vás si to neuvědomují z druhé strany. Takže když jedete po hlavní a vidíte auto postávající na hraně vedlejší, radši počítejte na sto procent, že vám tam vjede, protože vás ve svém nezkušeném mozku považuje za auto.

Za všech okolností se dívejte tam, kam chcete jet. Když  budete hypnotizovat strom v hraně zatáčky, nejspíš to do něj našijete. Inteligentní jezdec se dívá ze zatáčky ven, na volnou silnici plnou neuvěřitelných dobrodružství.  

Naučte se brzdit.  Umění zastavit na minimální vzdálenosti vám zachrání život. Při rychlosti nad 50 km/h se brzdí přední i zadní brzdou, některé motorky už při téhle rychlosti automaticky brzdí na obě kola. Majitelům chopperů se vyplatí nacvičit si přesun nohy na brzdový pedál – je dál než u silniček a je lepší trefit se na něj na první pokus. 

Nešetřete a sledujte stav pneumatik. Měňte obě najednou a nespoléhejte se na  stav vzorku. Starší směs ztrácí přilnavost a v zatáčce ráda ustřeluje. V autě to tolik nepoznáte, ale na motorce máte k dispozici jedinou stopu. Tak ať zrovna ta vaše nevede do kopru. 

Text: Dalibor Demel; Foto: Jakub Sisulak/unsplash.com